Data publikacji: 2009-07-14

Zmiany dot. karty legitymacji doradcy podatkowego

Aktualność: Zmiany dot. karty legitymacji doradcy podatkowego

          W związku z wejściem w życie uchwały Krajowej Rady Doradców Podatkowych nr 134/2009  z dnia 18 maja 2009 r. w sprawie legitymacji doradcy podatkowego oraz przyjęcia Regulaminu wydawania, używania i posiadania legitymacji doradcy podatkowego, uprzejmie informujemy o najważniejszych zmianach jakie wprowadzono powyższą uchwałą. Legitymacja będzie nadal wydawana na wniosek osoby zainteresowanej, a wnioskodawca będzie mógł wystąpić o jej wydanie do określonego Regionalnego Oddziału KIDP, odpowiednio według miejsca wykonywania czynności doradztwa podatkowego. Najważniejsze zmiany:
  1. Wraz z wejściem w życie nowych uregulowań, koszt wystawienia legitymacji będzie ponosił w pełnej wysokości doradca podatkowy.
  2. Każda osoba zainteresowana uzyskaniem legitymacji będzie składała pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem wydawania, używania i posiadania legitymacji doradcy podatkowego. Ma to na celu zabezpieczenie KIDP przed bezprawnym posługiwaniem się legitymacją wobec osób trzecich, w wyniku np. skreślenia z listy doradców podatkowych, czy też zawieszenia wykonywania zawodu doradcy podatkowego.
  3. Według ustaleń Krajowej Rady Doradców Podatkowych, legitymacja doradcy podatkowego będzie wydawana bezterminowo.
  4. Doradca podatkowy będzie mógł się nią posługiwać w okresie od jej otrzymania, aż do utraty prawa do używania tytułu „doradcy podatkowego” zgodnie z  przepisami ustawy o doradztwie podatkowym. Natomiast w okresie zawieszenia prawa wykonywania zawodu, doradca podatkowy będzie mógł wystąpić o wystawienie legitymacji, z tym iż nie będzie mógł się nią posługiwać wobec osób trzecich, a jedynie wobec organów samorządu zawodowego oraz organów Regionalnych Oddziałów KIDP.

Dla doradców podatkowych, którym termin ważności legitymacji upływa w 2009 r., będzie przewidziana uproszczona procedura z możliwością wykorzystania strony internetowej www.kidp.pl, zawierającej wzór formularza z ograniczoną ilością danych niezbędnych do jej wystawienia. Z procedury tej będą mogły skorzystać jedynie ci doradcy podatkowi, których dane w okresie składania wniosku o pierwszą legitymację pokrywają się z danymi przy ubieganiu się o wystawienie kolejnej legitymacji.

Doradcy podatkowi posiadający legitymacje, których okres ważności jest krótszy niż okres ważności posiadanego certyfikatu podpisu elektronicznego, zachowują prawo do korzystania z legitymacji, lecz tylko w zakresie niezbędnym do korzystania z podpisu elektronicznego. W takiej sytuacji posługiwanie się dotychczasową legitymacją, dla jej podstawowego celu jakim jest potwierdzenie przynależności do Krajowej Izby Doradców Podatkowych, wygaśnie wraz z upływem okresu jej ważności.

 

Obecnie trwają prace nad dostosowaniem systemu informatycznego do obsługi uproszczonych wniosków, a zgodnie z instrukcjami otrzymanymi z KIDP, proces przyjmowania wniosków o wydanie legitymacji zostanie tymczasowo zawieszony. O zakończeniu procesu niezwłocznie Państwa poinformujemy. Jednocześnie przepraszamy za ewentualne trudności w realizacji składanych wniosków.